Levenskwaliteit: minder CO2 uitstoot (klimaat), minder ppm (= fijn stof
zoals roet,…) vervuiling (gezondheid: vb. astma), vermindering lage hangende
ozonconcentraties (gezondheid: ademhalingsproblemen),…
Hoe?
Het mobiliteitsdecreet vertrekt van het STOP-principe: eerst de stappers,
dan de trappers, vervolgens het openbaar vervoer en tot slot het gemotoriseerd
personenvervoer.
Trage wegen
Meer op de fiets
Autodelen
Elektrische auto’s - oplaadpunten
Openbaar vervoer
Nieuwe ‘duurzame’ perspectieven van stedenbouw en mobiliteit
Autoverbruik terugdringen
Enkele ideeën:
Meer op de fiets:
Meer inwoners op de fiets zorgt voor minder autoverkeer en vermindert
dus ook de problemen die met druk verkeer gepaard gaan zoals luchtvervuiling
door fijn stof en verzurende uitlaatgassen, geluidshinder, ongevallen,
kinderen die niet buiten kunnen spelen,... Het gaat om veel meer dan enkel
een slechtere bereikbaarheid door toenemende files. Bovendien is verkeersleefbaarheid
een topprioriteit voor de Vlaming, zeker op gemeentelijk niveau. Ten slotte
bespaart de gemeente ook geld. Een autoparkeerplaats kan jaarlijks tot
1.500 euro kosten voor dezelfde prijs kan je tien fietsen stallen.
Zorg voor een goede ‘doorwaadbaarheid’ voor voetgangers en fietsers, met
brede voetpaden, doorsteekjes voor voetgangers, veilige fietsverbindingen,
goede oversteekmogelijkheden, enkel richting straten voor het autoverkeer
waar fietsers tegen de richting mogen rijden, …
In verbindingsstraten met veel verkeer en snelheden van meer dan 30 km/u
zijn veilige en goede fietspaden belangrijk om fietsers niet te ontmoedigen.
Zorg voor voldoende, comfortabele en diefstalveilige fietsenstallingen.
Voorbeeld: Meer fietsers begint bij betere fietsinfrastructuur. Zo
verminderde Mortsel het aantal auto’s drastisch door onder andere nieuwe
fietspaden, bewegwijzering voor fietsers en een slimmewegenkaart in samenwerking
met buurgemeenten. De stad geeft zelf het goede voorbeeld door het voorzien
van dienstfietsen, douches en fietsenstallingen voor het stadspersoneel.
Fietsautostrades: vb. in London willen ze heus werk maken van echte ‘fietssnelwegen’.
Trage wegen:
Werken aan een fijnmazig en multifunctioneel net van trage wegen (buurt-
en voetwegen), die zowel gebruikt kunnen worden voor jongeren als veilige
fietsroutes naar school, door ouderen om naar de bakker te wandelen, voor
recreatieve wandel- en fietstochtjes, …
Lage emissiezones:
Door in het hart van de stad of gemeente het verkeer te weren of te beperken,
worden onze stads- en dorpskernen opnieuw aangename plekken om te vertoeven,
te wonen en te werken. Dat kan gecombineerd worden met de invoering van
een lage emissie zone of milieuzone, waarbij oude en vervuilende wagens
en vrachtwagens worden geweerd. Uit voorbeeldsteden in het buitenland blijkt
dat dit een heel positief effect heeft op de luchtkwaliteit en de gezondheid
van de inwoners.
Richt een autovrij centrumgebied in, voorzie ruimte voor terrasjes, speelruimte
voor kinderen, rustplaatsen voor ouderen, veel groen, … Zo ontstaat een
levendig en leefbaar centrum. Combineer dit met een lage emissie zone,
zodat de luchtkwaliteit er verder op vooruit gaat.
Beperking aantal parkeerplaatsen:
Beperk het aantal parkeerplaatsen in de gemeente en voer een oplopend
tarief in: hoe dichter in het centrum gelegen, hoe hoger de parkeertarieven.
Om bewoners in het centrum niet te benadelen, kan dat best gecombineerd
worden met een systeem van bewonersparkeren. Voorzie aanvullend parkings
aan de rand van de stad of gemeente, van waaruit vlotte verbindingen voorzien
worden met het openbaar vervoer of (huur)fietsen. Bij de ontwikkeling van
nieuwe wijken of bouwprojecten is een autodeelplaats de standaard en voorzie
op termijn maximaal 1 parkeerplaats per 2 woningen.
Auto delen:
Het autodelen via cambio is meestal voorbehouden voor grotere steden.
Maar ook een kleine gemeente kan aan autodelen doen door particulier autodelen
te ondersteunen of het gemeentelijk wagenpark te delen op momenten dat
het personeel de dienstwagens niet nodig heeft of bedrijven aanzetten hun
‘bedrijfswagens’ beter te benutten.
Beperken van lege plaatsen in de auto. Zet een promotiecampagne op voor
carpoolen, zowel voor particulieren, openbare diensten als voor bedrijvenzones
of scholen.
Openbaarvervoer:
Zet maximaal in op openbaar vervoer: vb. samen met de openbaarvervoersmaatschappijen
voor een attractief netwerk van goed uitgeruste toegankelijke haltes, geef
voorrang aan een goede doorstroming van het openbaar vervoer (verkeerslichtenbeïnvloeding
belangrijke kruispunten, vrije bus- en trambeddingen,...) en zet een derdebetalersysteem
op, waarbij de gemeente tussenkomt in de prijs van abonnementen van inwoners
of bepaalde doelgroepen.
Zorg ervoor dat aan knooppunten van openbaar vervoer zoals het station
voldoende fietsenstallingen aanwezig zijn, liefst gecombineerd met voorzieningen
zoals fietspunten of blue bikes.